
Ik las net dat de regeringspartijen nu ook instemmen met de vijfde baan van Schiphol. Heerma verlangt van het kabinet voor Pasen een beslissing over de Betuwelijn. Ook die lijkt er te komen. Ondanks het verweer van de milieubeweging en het NIMBY‑gedrag van Betuwenaren en Amstelveners. Milieu wordt opgeofferd voor economie en werkgelegenheid.
Vorige week stond hier in de krant dat een consortium het voorstel voor een “droog kanaal” aan Nicaragua heeft gepresenteert. Een spoorlijn, dwars door Nicaragua, van Atlantisch Oosten tot Pacifisch Westen. Een Nicaraguaanse Betuwelijn.
Voordat het Panamakanaal gegraven werd, was het de bedoeling om een kanaal door Nicaragua te graven. Is niet door gegaan, Panama kreeg de eer. Maar het Panamakanaal wordt te klein. De grote schepen kunnen er niet meer doorheen en hoe Panama ook investeert in verbreding van het kanaal, het voldoet eigenlijk niet meer. De ideeën voor een tweede kanaal kwamen toen snel uit de kast en Nicaragua kwam weer in zicht.
En nu is er dat consortium, met de plannen voor een droog kanaal: Een spoorlijn met aan beide uiteinden een moderne terminal voor de overslag van containers. Het is ook niet gek dat ETC uit Rotterdam meedoet.
Het zou voor Nicaragua een enorme impuls zijn, veel werkgelegenheid en economische ontwikkeling. Maar er is een “maar”: het spoor moet dwars door het Tropisch Regenwoud. En als het nu bij die smalle strook door het bos zou blijven. Door de aanleg van die lijn is het ook steeds makkelijker om bos te kappen. Nee, het ziet er niet goed uit voor het Tropische Regenwoud in Nicaragua.
Maar gelukkig, GreenPeace zal tegen het plan in verweer komen en de rijke donoren van Nicaragua gaan eisen dat dat malle, milieu‑onvriendelijke plan in de ijskast wordt gezet. Het milieu zal zegevieren. Gelukkig is werkgelegenheid in Nicaragua niet zo belangrijk als in Nederland.
Geef een reactie